Jak przejść na własną domenę?

by - kwietnia 07, 2016

Dość nie tak dawno w mojej głowie pojawił się pomysł jak usunąć końcówkę .blogspot.com która podczas wpisywania linku do mojego bloga wielokrotnie wprawiała mnie o napady frustracji. Nadszedł jednak piękny dzień gdy zakasałam rękawy, wzięłam laptopa i zaczynałam porównywać oferty zakupu domen. Nie ukrywam, że na początku nie wiedziałam od czego zacząć ale jak widać nie taki diabeł straszny jak go malują..


Co to jest domena?

DOMENA jest to unikalny i niepowtarzalny adres strony internetowej, który prowadzi tylko do przypisanej strony internetowej. Domena składa się z nazwy głównej, oraz końcówki (najpopularniejsze to np. .pl, .eu lub .com), czyli rozszerzenia. Istnieje wiele serwisów, które oferują domeny internetowe. Ja zdecydowałam się na wykupienie domeny w serwisie ovh.pl. Koszt takiej domeny to 9,99zł netto/rok. 

Ważne!

Wykupując własną domenę nie musisz się decydować na zakup hostingu.
Wszystkie moje posty, zdjęcia oraz wasze komentarze pozostają na blogerze, zmienia się tylko nazwa adresu mojego bloga w przypadku zakupu samej domeny.

Co to jest hosting?

HOSTING jest to udostępnienie przez dostawce usług internetowych miejsca na swoich serwerach na określonej przez niego przestrzeni. Definicja najprostsza to dom dla naszych danych (plików, zdjęć itd.), które posiadamy na blogu. Hosting na serwisie blogger jest bezpłatny ale decydując się na zakup własnego hostingu musisz się liczyć z tym, iż przeniesienie go na surowe środowisko nie jest takie proste jakby mogło się wydawać i prawdopodobnie będziesz potrzebować pomocy specjalisty w tym temacie ;)

Jak przejść na własną domenę?

Jeśli wykupiłeś swoją domenę w serwisie ovh.pl tak jak ja, to ten poradnik jest dla Ciebie. Tym bardziej będzie bardzo pomocny, gdyż wiele innych poradników na które się napotkałam są zrobione na starej szacie graficznej serwisu ovh.pl. Ten poradnik opiera się na nowym interfejsie. 
Podejrzewam jednak, że w przypadku innych dostawców domen procedura ta będzie miała się podobnie.

1. Logujemy się do naszego panelu klienta i wchodzimy w strefę DNS.
2. Najważniejsze na samym początku jest edycja i dodanie rekordów A z adresami IP Google.
Odszukaj na liście rekordu A z adresem IP i edytuj go. Następnie usuń istniejący adres IP i wpisz:
216.239.32.21. Dodaj teraz samodzielnie kolejne trzy rekordy klikając +. W pozycji domena nie wpisujemy nic, TTL ustawiamy wartość wpisując 0, Typ wybieramy A i adres docelowy to kolejny numer IP.
216.239.34.21
216.239.36.21
216.239.38.21

Powinno to wyglądać tak:


3. Czas na stworzenie rekordu weryfikacyjnego CNAME. Wchodzimy w centrum dla webmasterów i klikamy dodaj usługę i wpisujemy w niej swój wykupiony adres bloga i klikamy dalej.




Wybieramy teraz dostawcę naszej domeny. W moim przypadku jest to OVH.com. Pojawia nam się możliwość weryfikacji poprzez plik TXT, ale my chcemy przeprowadzić weryfikację poprzez dodanie rekordu CNAME, więc przewijamy stronę do samego końca i wybieramy opcję alternatywną "Dodaj rekord CNAME".

Pojawił nam się rekord CNAME, który musimy dodać w naszej strefie DNS. 


Pamiętaj, że każdy adres ma swoją unikalną weryfikację i rekord który pojawi się u Ciebie może się znacznie różnić od mojego. 

Przechodzimy znów do strefy DNS klikamy + i wpisujemy w domenie etykietę/host whtsxo4jngny, TTL ustawiamy na 0, typ wybieramy CNAME i adres docelowy to pozycja lokalizacja docelowa, czyli gv-fg3reikewgpolq.dv.googlehosted.com. (pamiętaj aby dodać kropkę na końcu adresu). Tak utworzony rekord zatwierdzamy.


Wracamy do naszego panelu centrum dla webmasterów i klikamy Zweryfikuj. Weryfikacja powinna przebiec pomyślnie. 

4. Edytujemy już ostatni rekord CNAME. Odszukujemy w naszej strefie DNS rekordu w którym adres docelowy jest adresem naszej strony bez początku www


Kasujemy adres docelowy i wpisujemy ghs.google.com. (nie zapomnij o kropce na końcu adresu). Klikamy dalej i mamy już wyedytowany ostatni rekord. 

5. Musimy teraz usunąć trzy rekordy domyślne TXT, które mogą zakłócić pracę przekierowania naszej domeny. Ok, edycję naszej strefy DNS mamy zakończoną wszystko powinno wyglądać tak:


6. Przechodzimy do panelu naszego bloggera, aby dodać nasz nowy adres. Wybieramy Ustawienia-> Podstawowe i w etykiecie Publikowanie wybieramy Ustaw dla swojego bloga URL uzyskany od innej firmy.


Pojawia nam się okno w którym wpisujemy adres naszej domeny wraz z początkiem www i klikamy Zapisz.


Tak to wygląda po zapisaniu:


Ostatni etap to przekierowanie  naszego bloga w razie wypadku gdyby ktoś nasz nowy adres w przeglądarce wpisał bez www. Wybieramy Edytuj i zaznaczamy przekierowanie i ponownie zapisujemy i gotowe :)

 


Pamiętaj!

Zmiany w strefie DNS zachodzą po 24h, więc musisz uzbroić się w cierpliwość. Gdyby jednak nie zadziałało spróbuj wykonać kroki jeszcze raz i sprawdzić czy gdzieś nie popełniłeś błędu podczas wpisywania lub kopiowania. Ewentualnie skontaktuj się z działem pomocy dostawcy domeny. 


Co po roku korzystania z domeny?

Opcje masz w sumie trzy. Możesz przedłużyć domenę u swojego dostawcy miesiąc przed końcem korzystania (cena przedłużenia z końcówką .pl na ovh.pl to ok. 50zł brutto/rok). Kolejna opcja to przeniesienie do innego dostawcy lub ewentualnie całkowita rezygnacja i powrót do domeny bloggera z .blogspot.com


Korzyści płynące z korzystania domeny

- duża wygoda (korzystasz z spersonalizowanej nazwy bez końcówki .blogspot.com
- mobilizacja do pisania i dbania o własne miejsce w sieci
- adres łatwiejszy do zapamiętania
- prestiż
- szersze możliwości współpracy

Widzisz tak na prawdę przejście na własną domenę jest dziecinnie proste i nawet laik na pewno sobie z tym poradzi ;)

Korzystasz z własnej domeny? A może myślisz o tym aby na nią przejść?
Czekam na Twój komentarz :)

Pozdrawiam,
Ilona :*

You May Also Like

10 komentarze

  1. Mnie tez juz czasami wkurza ta trochę długa koncowka blogspot.com i szczerze to kiedyś myslalam żeby jak zmienić. Ale to tak przyszlosciowo chyba bo teraz nie mam pojęcia jak to się wszystko z moim blogiem potoczy. Można powiedzieć ze wyrastam dopiero z fazy raczkowania :D

    magdawiglusz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie tez juz czasami wkurza ta trochę długa koncowka blogspot.com i szczerze to kiedyś myslalam żeby jak zmienić. Ale to tak przyszlosciowo chyba bo teraz nie mam pojęcia jak to się wszystko z moim blogiem potoczy. Można powiedzieć ze wyrastam dopiero z fazy raczkowania :D

    magdawiglusz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Post sobie zapisuję i pewnie wkrótce skorzystam, bo naprawdę mam ochotę przenieść się na własną domenę i mieć spersonalizowane miejsce w sieci!

    claudine-bloog.blogspot.com --> MÓJ BLOG
    KANAŁ NA YT

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo fajnie, ze napisałaś taki post, nie wiedziałam, że to jest aż takie proste!
    skorzystam na pewno!
    frydrychmartyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedyś na pewno przejdę na własna domenę, teraz jednak mój blog nie jest nikomu znany wiec wydaje mi sie to niepotrzebne. Zapisuje do zakładek na przyszłość:)
    www.kayleenbeauty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Gratuluję :) też o tym myślałam ale chyba jeszcze za wcześnie.. W razie czego skorzystam z tego posta :) pozdrawiam ;)

    http://barbaretbeauty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio zastanawiałam się jak to jest z dymi domenami i pomyślałam, że mogłabym mieć swoją. Jeśli będę zmieniać, to na pewno wpadnę do Ciebie skorzystam! :)

    http://flawlessgold.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też niedawno przeszłam na własną domenę! :) Czyżby poprzez m.inn. informacje zgromadzone na Blogotoku!? :D
    Pozdrawiam :)
    www.wkrotkichzdaniach.pl

    OdpowiedzUsuń