Uzyskaj porządek na zdjęciu - kompozycja

by - stycznia 28, 2015

Chaosowi mówimy stanowcze STOP! Czy nie uważasz, że lepiej się ogląda przejrzyste zdjęcia od tych w których jest pełno elementów aż w końcu nie wiesz na którym szczególe tak na prawdę się skupić? Ewentualnie będziemy się domyślać o co autorowi chodziło i jakie miał przesłanie w tej fotografii. Wszystko tak na prawdę zależy od prawidłowej kompozycji - zależy od niej nie tylko porządek na zdjęciu ale również przekazuje nam sygnał o tym co autor miał na myśli. To jak komponujesz daną fotografię najpierw musisz przemyśleć ją w głowie, potem przekładasz to przez spojrzenie w wizjer albo na wyświetlacz i ustalasz co ma się znaleźć następnie naciskasz spust migawki - wiadomo może to być lepiej lub gorzej udana wizja ale nie należy się poddawać :) Pamiętaj, że aparat inaczej widzi świat. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek które pomogą Ci uzyskać to czego oczekujesz.



Podczas komponowania zdjęcia jedną ale nie najważniejszą regułą jest określenie planu na zdjęciu. Wyróżniamy ich aż trzy: pierwszy, średni i dalszy - jednak częściej korzysta się z tego pierwszego i ostatniego. Ustalając prawidłowy kadr należy ustawić się tak aby jeden z naszych planów dominował po to żeby przykuwał uwagę widza. Pomaga to na uzyskanie bardziej czytelną treść zdjęcia.


Zauważyłeś pewnie, że wiele osób robiąc zdjęcie umieszcza główny obiekt w centralnym punkcie zdjęcia czasem tak obiekt wygląda lepiej ale nie zawsze jest to prawidłowe rozwiązanie, gdyż taki układ może wprowadzić widza w zwyczajną nude. Warto urozmaicić swoje zdjęcia poprzez stosowanie zasady trójpodziału (pokazana na zdjęciu pierwszym). Przecięcie równoległych linii które względem siebie oddalone o tą samą długość tworzą 9 równych prostokątów. Przecięcie tych linii dają nam tzw. mocne punkty fotografii w których powinien znaleźć się nasz obiekt. W moim przypadku figurka psa została osadzona w dwóch z czterech takich punktów.

Oprócz powyższego rozwiązania obowiązuje również zasada złotego podziału która wywodzi się z czasów starożytnych. Dotyczy ona nie tylko fotografii, ale również innych dziedzin takich jak architektura, malarstwo, matematyka czy analiza rynku finansowego. Podział ten stanowi stosunek jednego boku względem drugiego, gdzie pokazana proporcja jest stała i określona. Wynosi ona w przybliżeniu ok 1,618. Zasadę złotego podziału wyraża wzór:



Podobnie ja w zasadzie trójpodziału jak i zasadzie złotego podziału obowiązują mocne punkty w których musi mniej więcej osadzać się obiekt tak aby kompozycja na zdjęciu była atrakcyjna, przemyślana i przejrzysta. 

Pamiętaj, że powyższe zasady mają się tak samo do zdjęć w pionie jak i w poziomie. Dodatkowo większość aparatów posiada funkcję siatki dla ułatwienia kadrowania więc na początek możesz ją włączyć, żeby ułatwić sobie sprawę z trafieniem w mocne punkty.

Znałeś do tej pory zasady prawidłowej kompozycji?
Napisz o tym w komentarzu :) Po raz kolejny myślę, że post Ci się przyda :)

Buźka :*
I.


You May Also Like

8 komentarze

  1. Świetny post przydatny nigdy nie robiłam zdjęć z tą jak to nazwałaś siatką (?) Ale teraz wiem już co i jak i na pewno skorzystam z tego.
    Jeśli będziesz miała czas i ochotę wpadnij do mnie będzie mi bardzo miło :)
    http://malinabymylife.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie siatka kadrowania ;) Dziękuję i na pewno zajrzę :)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy post, naprawdę. Przyda mi się na pewno.
    I byłabym bardzo wdzięcza, gdybys zajrzała do mnie http://xweronikamrozekx.blogspot.com/ dopiero zaczynam

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja zazwyczaj wlasnie staram się uzywac tej siatki :) Jednak czasami lepszy efekt uzyskamy pomijajac to ;)
    Ciekawy post..
    http://selectedcaptures.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Również używam siatki, jest to bardzo przydatne! :)

    www.szymcia-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Podoba mi się jak wszystko opisujesz i tłumaczysz. W końcu zrozumiałam nie które rzeczy co i jak :D
    Mam nadzieję, że się nie obrazisz, że wspomniałam o tobie w moim nowym poście.
    Pozdrawiam ! http://paulinajphotography.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcale się nie obraziłam :) bardzo mi miło i dziękuje :*

      Usuń
  6. też używam siatki :)

    masz ochotę na wspólną obserwację?
    zacznij i daj znać u mnie, abym mogła się odwdzięczyć :)
    www.similarose.blogspot.com/kliknij tutaj

    OdpowiedzUsuń